Psykoterapi for børn og unge

“Den terapeutiske proces med børn og unge er et samarbejde, med udgangspunkt i deres univers.”

- Nikoline Kitsja

Psykoterapi

for børn & unge

I det terapeutiske arbejde med børn og unge arbejder jeg med den enkelte hvor de er på det givne tidspunkt. Det kan eksempelvis være gennem samtaleterapi, tegneterapi eller sandplay terapi. Det afhænger af det enkelte barn / unge menneske.

Jeg arbejder med:

  • Børn og unge, som har været udsat for akutte belastninger, der har påvirket deres trivsel:  Skilsmisser, sygdom, traumatiske oplevelser, dødsfald i familien osv.
  • Børn og unge med generelle trivsels – og adfærdsproblemer: Det kan være børn som ikke trives i familien, børn der ikke trives i skolen, børn med koncentrations, – præstations, – selvværds problemer osv.
  • Børn med mere omfattende problemer: tilknytningsforstyrrelser, angst, depressioner, selvmordstanker mv.
  • Unge med udfordringer indenfor misbrug, grooming og lign.

Om terapien

Den terapeutiske proces med barnet er et samarbejde som foregår 100 % på barnets betingelser og med udgangspunkt i barnets univers og virkelighed.

For det mindre barn er det primære omdrejningspunkt for terapien barnets naturlige leg og samværet med terapeuten gennem legen. Her kan barnet gennem legen i sandkasserne, bearbejde svære oplevelser og hele svære ting i fortiden, og kan derved få nye erfaringer og frigøre ressourcer til fremtiden. 

Større børn og unge har også glæde af samtaleterapi, hypnoterapi, tegneterapi, eller terapi i naturen.

Børn og unge i terapi, indbefatter altid løbende samtaler og et godt samarbejde med forældrene om, hvordan de kan forstå og understøtte barnets udvikling i terapien og medfører dermed også en vigtig personlig proces hos forældrene omkring deres forældrerolle.

Om terapien

Psykoterapi for børn eller unge kræver en helt særlig tilgang, hvor man skaber et trygt rum, som er åbnet for hvad end der kommer og viser sig i løbet af terapien.

Jeg har gennem mine mange år i pædagogfaget indenfor social-special området tilegnet mig flere kompetencer, som er yderst brugbare i mit møde med børn/unge, og i vores fælles kommunikation.

Mange børn (og også nogle unge) kan have svært ved at sætte ord på deres udfordringer. Derfor er det tit gavnligt at inddrage non verbalt kommunikation i form af tegneterapi, sandplay terapi eller gennem bevægelse eller leg.

Jeg vægter særdeles højt at opbygge en tillidsfuld relation og give barnet plads og “luft” under sessionerne.

Jeg sørger for at metoden og tilgangen altid er afstemt barnet eller den unges alder, behov og forudsætninger.

Om terapeuten

nikoline Kitsja

Hvem er jeg?

Jeg er dybt fascineret af traumer og tilknytning, samt alt hvad der har med relationer og relations arbejde at gøre. Herunder hvad der sker i os når vi er i et parforhold, når vi befinder os i forældrerollen, eller hvad vi mærker og føler, og hvordan vores adfærd former sig, når vi omgås familie, venner eller kollegaer. 

Jeg har gennem flere år studeret psykoterapi forskellige steder, og har sidenhen videreuddannet mig gennem en master overbygning i familie- og parterapi, hypnoterapi samt indenfor somatisk traumeterapi ved selveste Dr. Peter Levine.

(Læs mere om hypnoterapi her.)

Jeg er sideløbende i gang med endnu mere psykoterapeutisk uddannelse, for at opnå den beskyttede titel “REG. psykoterapeut”, samt en videreuddannelse indenfor Sandplay terapi med afsæt i Carl Jungs teorier. Grundet mine mange år i pædagogfaget indenfor social-special området, har jeg tilegnet mig flere kompetencer som er yderst brugbare i mit møde med børn/unge.

Jeg har udover dette, også andre uddannelser og kurser. Er blandt andet uddannet NLP master pracitioner, samt har taget en lang række kurser indenfor bla. epigenetik ved Bruce Lipton og biologi og traumehealing ved Dr. Aimie Apigian.

KÆRLIGST NIKOLINE

Tryghed er vigtigt

Derfor er jeg medlem af

Navigation