Skrevet af Nikoline Kitsja
Sandplay terapi praktiseres på flere forskellige måder, både herhjemme og i udlandet.
Der findes de jungianske analytikere som tilbyder Sandplay, og der findes psykoterapeuter og psykologer som med forskellig teoretisk baggrund er efteruddannede i Sandplay terapi med en analytisk tilgang. Der findes også tilgange, hvor sandkassen bruges mere pædagogisk, også kaldet – logisk nok – “pædagogisk Sandplay”.
“I Sandplay terapi er der intet rigtig og intet forkert. Det er terapeutens opgave at sikre, at oplevelsen med sandet får den værdi, der er vigtig for barnets heling og udvikling"
Så hvad er Sandplay terapi egentlig?
Jeg vil i denne korte artikel, forsøge at konkretisere og simplificere hvad Sandplay Terapi er – og ikke mindst hvad det kan. Helt enkelt.
Sandplay terapi er særligt gavnligt, når vi ikke har et sprog for vores tilstand.
Tillad mig at forklare:
I dagens Danmark er vores sprog ikke særlig nuanceret, og især ikke når det kommer til at beskrive vores følelsesmæssige tilstande og hvordan vi i det hele taget går og har det. Når vi som voksne ikke er i stand til dette, vil vores børn heller ikke lære det. Det er derfor svært – for både børn og voksne – at udtrykke og fortælle hvilke følelser og tilstande de befinder sig i.
Her er det yderst effektivt at gå ind og arbejde med det ubevidste. Sandplay er en helt særlig nonverbal terapeutisk metode.
Det symbolske sprog, er et sprog vi møder i drømmene, i det ubevidste. Så når man viser sit indre liv i et ”sandbillede”, vil det give mulighed for forløsning og bearbejdning. De figurer som klienten placerer i sandet, bliver et symbol på et psykisk indhold og tilstand. Man kan sige det helt simpelt:
Der bliver sat billede på det, som barnet eller den voksne har svært ved at forholde sig til, og en forløsnings- og helings proces sættes i gang.
Sandplay terapien tager altså udgangspunkt i vores oprindelige evne til at symbolisere, bearbejde og aktivere kroppens selvhelende evner. Gennem ”legen” støttes og guides barnet (eller den voksne), og kan på den måde bearbejde både tidlige og aktuelle traumer. Dette kan hjælpe til at frigøre, og skabe en indre ro.


Hvad er Sandplay terapi? – helt lavpraktisk
I Sandplay Terapi, får barnet eller den voksne ro til fordybelse og koncentration. Terapeuten tilbyder sin ”hjælp” i form af nærvær og samvær, og med den nødvendige omsorg for det som barnet eller den voksne må gennemleve. Det handler kort sagt om at skabe et trygt terapeutisk rum.
Børn har oftest en meget umiddelbar tilgang, hvor de straks kaster sig over ”legen”, hvorimod voksne måske kan opleve at man lige skal give slip, og give sig hen til oplevelsen. Når først den voksne kommer i kontakt med sit indre barn, kan de udleve præcis det samme som barnet.
Hvorhenne og hvordan foregår det?
Terapien foregår i et rum med to sandkasser: en med tørt sand og en med vådt sand. Hertil er der reoler med små figurer, som kan repræsentere både det indre og ydre liv.
Sandplay terapien stiller ikke krav om hverken samtale eller præstation. Det hele foregår på barnet eller den voksnes præmisser. Det er okay, at man som terapeut ikke forstår alt, men at man i stedet har fokus på at give plads til klientens/barnets proces.
I Sandplay terapi er der intet rigtig og intet forkert. Det er terapeutens opgave at sikre, at oplevelsen med sandet får den værdi, der er vigtig for barnets heling og udvikling.
Sandet har en helt særlig tiltrækningskraft. For de fleste – børn, unge såvel som voksne – er sand og vand en positiv oplevelse, der minder os om flere timers fordybelse. Måske på stranden, i børnehaven eller ved skovsøen. Sandet er i sig selv en taktil oplevelse, som kan opleves terapeutisk.
Nogle står længe ved sandkassen og blot kigger på den, og studerer alle figurerne, andre laver måske små bevægelser i sandet, mens nogle næsten ikke rører ved det. Nogle begraver hænder og arme i det tørre sand om og om igen, mens de lader sandet glide ned over dem. Nogle laver dramatiske opstillinger med figurerne i det våde eller tørre sand. Nogle glatter overfladen på det tørre sand, og placerer måske en enkelt blomst.
Ja. Sandplay terapi kan udfolde sig på mange måder – og hver måde har deres historie.
Der er intet rigtig eller forkert – og det er terapeutens opgave at sikre, at oplevelsen med sandet får den værdi, der er vigtig for barnet.
Nogle børn taler meget til terapeuten, mens andre går direkte i gang med sandet og figurerne. Det er terapeutens opgave at hjælpe barnet i processen, så det er trygt og uden pres, men derimod favner oplevelsen i barnets tempo.
Teorien bag?
Sandplay, som en terapeutisk metode, er udviklet i 1950’erne af den schweiziske, analytiske terapeut Dora Kalff. Hun skabte den form for sandplay terapi, som nu anvendes på baggrund af C.G. Jungs teorier om de ubevidste og kreative kræfter og processer i menneskets psyke.
Sandplay terapi kan være yderst effektivt:
For børn eller unge med angst eller andre overbelastningsreaktioner
- Ved at hjælpe med at skabe sammenhæng i kaotiske sindstilstande
Ved at sætte barnet fri af tankemylder og hjælpe deres nervesystem til at finde ro
For børn der skal bearbejde sorg og traumatiske oplevelser
For børn med diagnoser som eksempelvis ASF og ADHD
- Ved at skabe ro og plads til ikke at føle sig forkert

OM NIKOLINE
Jeg har specialiseret mig i traumer og tilknytning, som er min helt store passion.
Jeg har gennem flere år studeret psykoterapi forskellige steder, og har sidenhen videreuddannet mig gennem en master overbygning i familie- og parterapi, hypnoterapi, samt indenfor somatisk traumeterapi ved selveste Dr. Peter Levine.
Jeg er sideløbende i gang med endnu mere psykoterapeutisk uddannelse, for at opnå den beskyttede titel “REG. psykoterapeut”, samt en videreuddannelse indenfor Sandplay terapi med afsæt i Carl Jungs teorier.
Jeg har udover dette, også andre uddannelser og kurser. Er blandt andet uddannet NLP master pracitioner, samt har taget en lang række kurser indenfor bla. epigenetik ved Bruce Lipton og biologi og traumehealing ved Dr. Aimie Apigian.
KÆRLIGST NIKOLINE

Efteruddannelse i Sandplay for psykologer og psykoterapeuter